پایتان پایتان پایتان … برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های کاربردی وجذابی است که طی سال‌های اخیر، علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. مواجهه با چالش‌های گوناگون، حل مساله و رسیدن به نتایج جالب و موثر، فرصت‌های شغلی زیاد و درآمد خوب، از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند افراد تمایل به ورود به دنیای برنامه‌نویسی را داشته باشند.

گاهی پیش می‌آید که افرادی که تازه قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارند یا حتی برنامه‌نویسانی که قصد یادگیری یک زبان جدید را جهت توسعه دانش خود دارند، بر سر چند راهی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند کدام زبان را انتخاب کنند . یکی از زبان‌هایی که ممکن است افراد قصد یادگیری آن را داشته باشند ولی با تردیدهایی نیز پیرامون آن مواجه باشند، زبان برنامه نویسی پایتان است.

تا پیش از سال ۲۰۱۶، بسیاری از مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان به افراد جویای کار در این حوزه‌ها و همچنین، به علاقه‌مندان یادگیری مهارت برنامه‌نویسی، توصیه می‌کردند که زبان برنامه‌نویسی جاوا را بیاموزند. اما در سال ۲۰۱۶ ناگهان ورق برگشت !!! از سال ۲۰۱۶، پایتان به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها مبدل شد و از آن زمان تاکنون، پایتان همواره در حال رشد است و سال‌های زیادی است که به رشد خود ادامه داده است.

اگر شما یک فرد مبتدی هستید و تا به حال سراغ برنامه نویسی هم نرفته اید به شما به دلیل سادگی و روان بودن بیش از حد پایتان را معرفی می کنم . همچنین اگر شما یک برنامه نویس حرفه ای هستید و قصد گسترش دانش خود را دارید ، و قصد ورود به دنیای علم داده و یادگیری ماشینی را دارید بهترین گزینه و اولین قدم یادگیری زبان برنامه نویسی پایتان است چرا که این زبان به سرعت به پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی محاسبات علمی و هوش مصنوعی مبدل شده است و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی قدرتمند و کتابخانه‌های زیادی برای هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، علم داده و یادگیری ماشیی را دارا می باشد.

در ادامه چند دلیل را جهت فراگیری زبان برنامه نویسی پایتان با هم بررسی خواهیم کرد.

ساده و سریع تر از آنچه که فکر کنید …

هنگامی که فرد شروع به یادگیری برنامه‌نویسی و کدنویسی می‌کند، دوست ندارد که کار خود را با زبانی آغاز کند که سخت و قواعد پیچیده دارد و می خواهد با کمترین کد به بهترین نتیجه ممکن برسد که در اینجا پایتان به کمک شخص می آید .پایتان زبانی خوانا و ساده است. همچنین، راه‌اندازی آن نیز آسان است و کاربر نیازی به سر و کله زدن با مشکلات کامپایلر مانند آنچه در سی‌پلاس‌پلاس به وقوع می‌پیوندد ندارد.

تنها کافی است که کاربر پایتان و یا یک IDE را نصب نمایید  و تمام . مگر در مواقع خاص که کتابخانه ای را نیاز داشته باشد و حتی در IDE نصب شده وجود نداشته باشد شما نیاز دارید تا از طریق pip.install کتابخانه خود را نصب نمایید .

برنامه نویسان زبان های دیگر باید زمان زیاد و خط کدهای بیشتری را بابت دستور و خروجی یک تابع به کار بگیرند و یا حتی برای انجام امور تکراری مجدد باید کد را بازنویسی نمایند اما می توان همین کار را با یک ماژول از پایتان به سرعت و سادگی و کدهای کمتر ختم به خیر کرد .  این مورد، مثالی کوچک از توانایی پایتان برای نوشتن اسکریپت‌ها، ابزارها و خودکارسازی کارها است. در واقع با استفاده از پایتان شما در زمان و انرژی خود صرفه جویی می نمایید و با کد کمتر و سریع تر نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی به هدف خود می رسید .

جامعه ای بزرگ همچون خانواده

برای فراگیری فناوری‌های جدید، نیاز به یک جامعه کاربری بزرگ است و هنگامی که صحبت از یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی می‌شود، دوستان فرد بزرگترین دارایی او محسوب می‌شوند. زیرا کاربر اغلب با مسائل مختلفی مواجه می‌شود و در آن زمان، نیاز به دست‌های یاریگر دارد.به لطف گوگل، می‌توان طی چند دقیقه راهکاری برای مسائل مربوط به پایتان پیدا کرد. جوامعی مانند «استک‌اورفلو» نیز کارشناسان پایتان زیادی را گرد هم می‌آورند و به افراد تازه‌وارد کمک شایان توجهی می‌کنند و می توانید تجربیات کاری خود را بایکدیگر در میان گذاشته و یا مشکلات خود را با کمک دیگران رفع نمایید .

چند منظوره بودن

پایتان یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است و می‌توان برای کارهای مختلفی از آن استفاده کرد. از مهم‌ترین حوزه‌های کاربرد پایتان در حال حاضر، علم داده و یادگیری ماشین و تحلیل های مالی پیشرفته است. از پایتان برای توسعه وب نیز استفاده می‌شود و البته کتابخانه‌ها و چارچوب‌هایی که بدین منظور دارد، آن را به رقیبی قدرتمند برای دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی وب مبدل کرده‌اند. همچنین، نباید فراموش کرد که با نوشتن اسکریپت‌های پایتان گوناگون، می‌توان بسیاری از کارهای تکراری را خودکار کرد. در واقع یک تیر و چند نشان .

ورود به دنیای علم داده

این مورد، بزرگ‌ترین دلیل یادگیری پایتان توسط بسیاری از پژوهشگران و برنامه‌نویسان در سال ۲۰۲۰ است. افراد زیادی که از زبان های دیگر برنامه نویسی استفاده می کردند اکنون در حال فراگیری پایتان هستند تا شغلی در زمینه علم داده برای خود پیدا کنند؛ زیرا این شغل جذاب و با درآمد بسیار بالا است و در دنیا حرف اول را می زند … خلاصه بگم دانش علم داده و تحلیل آن را داشته باشید سه ، هیچ از بقیه جلوترید ….

حالا چرا پایتان ؟ به دلیل های متعدد از جمله : سادگی ، کتابخانه های متعدد و کاربردی و …

به این نکته توجه داشته باشید که درسته پایتان برای تحلیل داده بسیار مناسب است ، ولی بدانید کافی نیست !!! شما در کنار پایتان حتما حتما باید دانش برنامه نویسی توسط زبان های دیگر مخصوصا R را نیز داشته باشید

پس از آن که وارد دنیای زیبای علم داده شدید و از اصول مهندسی مالی هم سر در می آورید ، حال می توانید وارد دنیای مالی و تحلیل قیمت سهام بورس داخلی و خارجی شوید و یا حتی الگوریتمی جهت پیش بینی قیمت آینده سهام و بازار طراحی نمایید و از آن لذت ببرید …

یادگیری ماشین

یادگیری ماشینی نیز یکی از دلایل اصلی جهت یادگیری زبان پایتان می باشد. رشد یادگیری ماشین طی سال‌های گذشته در نوع خود پدیده‌ای محسوب می‌شود و موجب شده است تا بشر همه روزه شاهد تغییرات قابل توجهی در دنیای اطراف خود باشد. و شما می توانید به راحتی هر چه تمام تر با دانستن دانش های لازمه در مورد داده و اصول آماری به تجزیه و تحلیل و پیش بینی با استفاده از پایتان بپردازید و آنچه که نیاز دارید را با توجه به الگوریتم های متعدد و کاربردی پایتان به دست آورید . الگوریتم ها نیز هر روز پیشرفته و پیشرفته می شوند و با استفاده از آن ها می توان تحلیلی کم نظیر ارائه داد و در حال حاضر نیز خیلی از اپلیکیشن ها نیز بر پایه همین الگوریتم ها اداره می شوند مانند uber

اگر شما نیز می خواهید وارد این حوزه شوید ، در مقایسه با زبان های برنامه نویسی دیگر و نرم افزار های دیگر ، پایتان نقطه شروع بسیار مناسبی می باشد و عاشق آن خواهید شد ….

کتابخانه‌های متعدد و کاربردی

یکی از مزایای پایتان ، تعداد قابل توجه کتابخانه‌های متن‌باز، چارچوب‌ها و ماژول‌هایی است که به منظور انجام کارهای مورد نظر کاربر، برای آن‌ها موجود است. این ویژگی توسعه برنامه‌های کاربردی را بسیار آسان می‌سازد. و حتی شما می توانید با توجه به حوزه کاری خود به سفارشی سازی کتابخانه خود بپردازید .

پایتان دارای کتابخانه‌های متعددی برای انجام کارهای گوناگون و پاسخگویی به نیازهای مختلف است. جنگو و فلسک برای توسعه وب و نام‌پای (NumPy) و سای‌پای (SciPy) برای علم داده بسیار محبوب هستند. در حقیقت، پایتان یکی از بهترین مجموعه‌های کتابخانه‌های یادگیری ماشین و علم داده شامل تنسورفلو (TensorFlow)، سایکیت‌لرن (Scikit-Learn)، کرس (Keras)، پانداس (Pandas)، پای‌تورچ (PyTorch) و بسیاری از دیگر موارد را دارد که هر یک توابع و دستورهای خاص خود را دارند و هر یک برای عملی خاص در پایتان مورد استفاده قرار می گیرند .

فرصت‌های شغلی بسیار، همگام با مرز دانش

پایتان روز به روز و  به سرعت در حال پیشرفت  است .. همین امر دلیل خوبی برای یادگیری پایتان است؛ به ویژه برای افرادی که قصد دارند به طور جدی در این حوزه مشغول به کار شوند.

یادگیری پایتان نه تنها موجب می‌شود که افراد به سرعت کار پیدا کنند، بلکه رشد کسب و کار آن‌ها را سرعت می‌بخشد. به نظر می‌رسد برای افراد تازه‌وارد، بعد از سهولت یادگیری و سادگی زبان، رشد آن زبان و وجود فرصت‌های شغلی متعدد برای آن، مهم‌ترین دلیل یادگیری پایتان است. البته به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به رشد روزافزون دانش شما نیز همزمان با این رشد می بایست به روز شود .

درآمدی مطلوب بیشتر از آنچه که تصور کنید

توسعه‌دهندگان پایتان از جمله توسعه‌دهندگانی با بالاترین سطح درآمد هستند. به طور خاص، توسعه‌دهندگان پایتانی که در زمینه علم داده، یادگیری ماشین و تحلیل بورس کار می‌کنند، دارای درآمد بسیار قابل توجهی هستند. به طور میانگین، درآمد برنامه‌نویسان پایتان بسته به میزان تجربه، محل کار و زمینه فعالیت بین 80 هزار تا ۱7۰ هزار دلار است. در ایران نیز به طور متوسط برنامه‌نویسان پایتان درآمدی از ۴ میلیون تا 3۵ میلیون تومان دارند.

امیدوارم که این مطلب برای شما دوستان عزیز مفید واقع شده باشد

با احترام

مسعود نوری

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)